Afgelopen maand ben ik in contact gekomen met Inge Graus.
Zij is eigenaresse van het bedrijf: Zaak van Aandacht. Het onderwerp ‘aandacht op de werkvloer’ is voor mij heel erg herkenbaar en is destijds een van de redenen geweest dat ik voor mijzelf gestart ben. The War of Talent is in volle gang, in- en buiten Nederland. Een belangrijke reden waarom kandidaten met vanDaan Recruitment in gesprek komen heeft betrekking op dit onderwerp. Aandacht en betrokkenheid zijn twee belangrijke, onderscheidende gedragingen waarom werknemers graag blijven werken voor hun werkgever. Aan Inge heb ik gevraagd of zij een artikel wil schrijven over het onderwerp ‘Aandacht’.
Waarom aandacht op de werkvloer zo belangrijk is
Waarom is Aandacht zo belangrijk? Eigenlijk weten we het allemaal wel, maar vergeten het in de ‘drukte’ van alledag toch nog vaak. Aandacht zorgt ervoor dat je je gezien en gehoord voelt. Het zorgt ervoor dat je waardering voelt voor datgene wat je doet. Het zorgt ervoor dat je je best blijft doen, dat je hard werkt en probeert zo min mogelijk fouten te maken. Andersom werkt het net zo… En daar denken we dus vaak niet bij na! Wanneer je geen Aandacht krijgt, voel je je niet gezien en gehoord. Dat kan zelfs heel letterlijk zo zijn Dat heb ik zelf in het verleden meegemaakt. Ik werkte indertijd met twee andere collega’s achter een balie. Mijn baas kwam binnen en begroette mijn twee collega’s met ‘goedemorgen die en die’ … mijn naam werd niet genoemd en ik zat erbij. Dat deed zo veel pijn. Letterlijk niet gezien worden, genegeerd worden. Geen Aandacht krijgen. Ik heb niet zo lang voor deze werkgever gewerkt, want mijn commitment aan het bedrijf was opgelost. Ik wilde niet voor een werkgever werken die geen Aandacht voor mij had. Wanneer heb jij voor het laatst een compliment gegeven? Hoe vaak heb je de afgelopen tijd vrij gemaakt om te informeren hoe het met je medewerkers gaat?
Aandacht werkt kostenbesparend
Aandacht zorgt voor tevreden werknemers. En tevreden werknemers voorkomen een hoop problemen:
- Ze zijn veel minder vaak ziek·
- Ze maken minder fouten
- De sfeer in het team is beter·
- Ze werken harder en beter
- Je behoud werknemers veel langer en hebt dus minder verloop van personeel
Dit alles werkt kostenbesparend! Het is dus een ongelofelijke win-win situatie; tevreden werknemers, tevreden werkgever en tevreden klanten!
Wat moet je hier nu voor doen?
Heb oog voor je medewerkers. Luister naar ze en doe daar iets mee. (wanneer dat mogelijk is en laat anders weten dat het niet gaat). Neem ze in ieder geval serieus als er verbeterpunten zijn. Praat ook eens met je medewerkers over hobby’s en andere niet-werk gerelateerde onderwerpen. Informeer hoe het thuis is, hoe het met de kinderen gaat. Zo leer je ze ook meteen beter kennen. En probeer regelmatig een compliment te geven, dat schouderklopje heeft echt iedereen nodig. Dat zorgt ervoor dat we groeien, als mens en als medewerker en dat we harder willen en kunnen lopen als het eens nodig is. En zo kun je dus echt winst behalen op een hele makkelijke manier. Want wanneer jij zorgt dat je medewerkers oprechte Aandacht krijgen dan ervaren ze veel meer werkgeluk. Dan maken ze minder fouten, zijn veel meer gefocust, zijn minder vaak ziek, kijken niet zo snel om zich heen naar een andere werkgever en zijn dus betrokken werknemers. Met het geven van oprechte Aandacht kun je dit in principe allemaal bereiken. Heb ik je Aandacht getrokken en wil je hier graag meer over weten, of herken je zaken maar weet je niet zo goed hoe je ze aan kunt pakken, neem dan vrijblijvend contact met me op via inge@zaakvanaandacht.nl of bel me op nummer 06 – 13 69 89 35