Skip to content

Case Study Eisenkolb Window

vanDaan Recruitment werkt al verschillende jaren samen met Eisenkolb en heeft er in de afgelopen jaren diverse succesvolle bemiddelingen uitgevoerd.

In december 2018 werd duidelijk dat de plek van de Technical Service Coördinator in maart 2019 opnieuw ingevuld moest worden omdat de huidige collega zijn plek ging verlaten voor een nieuwe uitdaging. Gezien de complexiteit van de arbeidsmarkt hebben wij ervoor gekozen om een aantal vacature campagnes te starten via diverse kanalen en methoden.

Eisenkolb Window is een machinebouwer die sinds 1946 fijn mechanische hoogwaardige industriële naaimachines produceert. De machines zijn aanvankelijk huishoudelijke naaimachines en deze werden gaandeweg industriële naaimachines. Door te innoveren en met de markt mee te bewegen, heeft Eisenkolb zich sinds de jaren negentig weten te ontwikkelen tot eedn wereldwijde en dus een belangrijke automatiseerder voor de gordijnindustrie. Een specialist in de ontwikkeling, assemblage en installatie van geavanceerde productiemachines voor de gordijnindustrie met klanten over de hele wereld. De machines zijn ontstaan uit behoeften van de markt en samenwerkingstrajecten met opdrachtgevers. 

In Eindhoven werkt momenteel een team van 30 specialisten, verdeeld over verschillende veelal technische disciplines. De cultuur binnen Eisenkolb Window is te omschrijven als een Brabantse ‘WIJ cultuur’ waarin iedereen respectvol met elkaar omgaat en er voldoende vrijheid is om jezelf verder te ontwikkelen. Eisenkolb Window is een niche speler met een stevige technische knowhow en sterke klant portfolio, wereldwijd. 

“Innovatieve productie-oplossingen voor raamdecoratie”

Eisenkolb Window B.V.
Marinus van Meelweg 15
5657 EN Eindhoven
Categorie bemiddeling: Engineering

Vacature: Technical Service Coördinator

De functie van Technical Service Coördinator is tot voor 2 jaar nieuw voor Eisenkolb Window. Destijds waren de service monteurs, die tevens de machines op locaties in Eindhoven opbouwen, telefonisch contactpersoon voor de klant. De situatie bij de klant wordt altijd goed opgelost, maar er was geen sprake van registratie en dus geen historische sturingskennis over machines en of machine- onderdelen.

In 2017 heeft vanDaan Recruitment Gert Jan Saris geïntroduceerd bij Eisenkolb. Gert Jan heeft een structuur opgezet waarbij hij de technische support op de kaart heeft gezet. Service monteurs kunnen ongestoord werken, klanten hebben een vast aanspreekpunt en er ontstaat een database van storingen en oplossingen. Gert Jan heeft de functie naar een hoger niveau getild. Door het vertrek van Gert Jan en de komst van een nieuw software programma om de storingen beter te registreren, moesten Eisenkolb en vanDaan opzoek naar een nieuwe collega voor de functie van Technical Service Coördinator.

Samen succesvol?

vanDaan Recruitment werkt vanaf 2016 samen met Eisenkolb en heeft sindsdien het team met 5 collega’s versterkt. Het wederzijds commitment om samen de uitdaging aan te gaan en op te lossen is sterk verankerd. Wekelijks wordt een update gedeeld van de ondernomen activiteiten, de geplande activiteiten en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De kandidaten worden goed voorbereid op de gesprekken door het verlenen van aanvullende informatie en op welke vragen je je als kandidaat moet voorbereiden. Een goede voorbereiding is van groot belang. vanDaan vindt het belangrijk dat je kunt praten vanuit voorbeelden, en dat maakt het voor de ander levendig en versterkt de interactie. Kandidaten die rechtstreeks bij Eisenkolb Window solliciteren, worden door vanDaan geïnterviewd om de kwaliteit in het beginstadium vast te stellen.

Aanpak & zoekopdracht

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt hebben wij gekozen voor een combinatie van recruitment, vacature campagnes en het in beeld brengen van de vacature via een video vacature. De vacature werd in beeld gebracht op locatie Eisenkolb te Eindhoven, waar Gerard Redeker de functie van Technical Service Coördinator toelichtte, aangevuld met sfeerbeelden die een goede impressie geven over Eisenkolb. Een leerzame ervaring, omdat het werken met video vacatures voor ons redelijk nieuw was. Een video vacature versterkt de beleving en laat direct zien wie jouw collega’s worden, waar je gaat werken, welke machines en technieken worden ingezet. Dit kun je niet met platte tekst laten zien.

Om de video vacature een goede campagne te geven hebben wij gekozen voor diverse sociale media kanalen. Via Facebook, Instagram, Google, LinkedIn en YouTube hebben wij de campagne gelanceerd. Naast de vacature campagne ben ik gestart met het recruitment proces. vanDaan Recruitment maakt altijd gebruik van de naam van de werkgever in de vacaturetekst met een verwijzing naar de website van de werkgever. Kandidaten vinden het belangrijk serieus genomen te worden en vinden het belangrijk dat zij direct een aantal concrete zaken lezen. Veel kandidaten zijn latent zoekend en niet actief zoekend. Duidelijkheid leidt in veel gevallen tot betere resultaten.

In het verleden hebben wij vaak booleanstrings geschreven voor een functie van Technical Service Coordinator: (“technical support” OR “tech support” OR “technical Technician” OR “technical services” OR “technical service” OR “technische dienst” OR support OR supporting OR “service desk” OR service OR “help desk” OR helpdesk OR “service mechanic” OR “product specialist” OR “Field support” OR “field service” OR “customer support” OR “2nd level” OR “1st line” OR “first line” OR “2nd line” OR troubleshooting OR “field service”) (medewerker OR coordinator OR analyst OR engineer OR specialist OR technicus OR administration OR technician OR technieker OR “coordinator” OR manager), aangevuld met skills, competenties, regio en potentiële werkgevers.

Als belangrijkste search bronnen maken wij gebruik van de database vanDaan en LinkedIn en in beperkte mate Indeed. Op basis van grote search opdrachten krijgen wij een goed inzicht in de potentiële arbeidsmarkt in de regio van Eindhoven. LinkedIn en andere databanken worden steeds intelligenter door het gebruik van AI toe te passen waardoor complexe booleanstrings niet altijd nodig zijn. Ik maak echter altijd meerdere searches aan, waardoor de verschillen boven water komen. De functieterm Technical Service Coördinator wordt door Google trends als een veelvuldige gezochte zoekterm erkend. Deze heeft dan ook geen verdere verbetering nodig.

Na een search en promotie van een aantal weken zijn wij met twee geschikte kandidaten in gesprek. Uiteindelijk bleef een kandidaat over, die op het moment van de aanbieding van Eisenkolb, een tegenvoorstel kreeg van zijn intermediair in combinatie met een intentieverklaring als hij zou aanblijven. De drang om te veranderen van werk veranderde hierdoor. Het voordeel van een procedure die langer duurt is vaak dat de kwaliteit van kandidaten beter wordt omdat je leert van ieder proces. Uiteindelijk ben ik met Dave Playford in contact gekomen. Hij heeft de video vacature via Facebook gevonden en was direct erg enthousiast.

Succesverhaal

In totaal hebben wij een shortlist opgebouwd van 87 kandidaten (database vanDaan, LinkedIn). De positieve reacties in deze procedure zijn veelal via Sociale Media gekomen en het bekijken van de video vacature. De meeste kandidaten die ik actief benaderde via o.a. LinkedIn stonden niet open voor een baanverandering of stonden wel open voor een nieuwe uitdaging als deze veelal salaris technisch beter zou zijn.

De vorige functie van Dave was Director of Technical Services. Op basis van de functie titel dachten wij dat Dave overgekwalificeerd zou zijn en niet meer met zijn voeten in de modder wilde staan om de afdeling verder zelfstandig uit te bouwen. Tijdens het interview met Dave en vanDaan kwam de persoon Dave sterk naar voren. Een bevlogen techneut die al research had gedaan over Eisenkolb voordat ik met hem in gesprek ging.

Voor de start van het eerste  gesprek met Eisenkolb wist Dave in detail al meer te vertellen over de toegepaste technieken dat ik waarschijnlijk ooit zal weten. Hij zocht alles op via de website van Eisenkolb en Google. Het kon niet uitblijven dat dit een hele mooie match ging worden. ”Twee partijen die nader tot elkaar willen komen en waar je op vrijdagmiddag verlof hebt om nog lekker te kunnen golven”, zoals Dave zegt.

Dave Playford, Technical Customer Support Manager, Eisenkolb Window B.V.

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging heb ik een interessante video vacature op Facebook gezien. Al snel na mijn sollicitatie is er contact opgenomen door Daan Crutzen. Na een prettig telefonisch gesprek volgde een uitnodiging op zijn kantoor in Weert. Dit gesprek heeft een goede indruk bij mij achtergelaten. Er moet een match zijn tussen werkgever en werknemer. Er is ook vanuit vanDaan Recruitment gecoacht en informatie gegeven over Eisenkolb waar ik solliciteerde. Bij elke stap van het sollicitatie proces was Daan een goede en helpende hand.

We zijn nu een half jaar verder. Ik heb mijn nieuwe uitdaging gevonden, maar nog steeds is er regelmatig contact om te informeren hoe het met mij gaat. Dit ervaar ik als heel prettig en geeft aan dat jij door Daan niet wordt gezien als een van velen!

Door zijn benadering steekt Daan boven de gemiddelde recruiter uit.

Daan Crutzen

Recruitment specialist

Meest recente blogs
Onze technische uitdagingen zijn nooit hetzelfde!
De ambities van onze Maintenance afdeling in Hoorn
Wij willen graag in de “Champions League” spelen

Deel deze blog: