Skip to content

Wij helpen onze klanten zelfvoorzienend te worden in hun energie behoefte

Wij starten met de werving van een Service Monteur Warmtepompen voor New Energy Systems in Schimmert. 

In deze blog vertel ik jullie meer over de achtergrond van deze vacature en over de werkplek zelf in Schimmert. Misschien is het wel iets voor jou? Veel leesplezier! 

Deze blog kon ik overigens niet geschreven hebben zonder de hulp van Roger Appelmans, Afdelingshoofd Particulieren en Xavier Houtvast, Project engineer. 

Daan: Kunnen jullie mij iets meer vertellen over jezelf en je rol binnen New Energy Systems (NES)?

Roger: Momenteel ben ik overgestapt van een adviseursfunctie naar de functie van Sales Manager Particulieren. Officieel sta ik aan het hoofd van de afdeling particulieren waaronder sales, montage en service vallen. Ik beschouw mezelf niet als de enig leidende kracht. Op technisch vlak krijg ik veel hulp van Xavier. Samen runnen wij de afdeling. Het is meer een gezamenlijke inspanning dan alleen de rol van afdelingsmanager, zoals het formeel genoemd wordt.

Xavier: Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik vanuit de serviceafdeling doorgegroeid naar engineering. Momenteel ben ik verantwoordelijk voor alle werkvoorbereidingen voor particuliere projecten, voer ik technische opnames uit en verzorg ik ook nog een stukje service, zoals telefonische uitleg aan klanten.

Daan: Xavier, wat heeft jou geïnspireerd om servicemonteur te worden?

Xavier: Eigenlijk is het heel geleidelijk gegaan. Ik werk hier bijna twaalf jaar. In het begin installeerden wij ongeveer 3 warmtepompen per jaar. Tijdens een landelijke tender voor zonnepanelen, die we toen wonnen, heb ik alle installaties voltooid. Daarna kwam de vraag: “Moeten we ook iets met service gaan doen?” en “Wil jij dat niet oppakken?” Dus, ik heb die handschoen opgepakt en ben begonnen met het runnen van de serviceafdeling, in eerste instantie alleen. Het is geleidelijk aan gegroeid, inclusief het onderhouden van warmtepompen. Iedere stap in mijn ontwikkeling heeft mij verder geïnspireerd en ik heb die kans van NES gekregen. De techniek binnen de energiesector gaat snel en biedt voor ons allen kansen om te blijven groeien.

Daan: Hoe groot is de afdeling?

Roger: De afdeling bestaat uit 6 warmtepomp monteurs, 5 sales adviseurs en een Project Engineer/ Werkvoorbereider. Daarnaast willen wij het team verder gaan  uitbreiden met één Service Monteur Warmtepompen.  In totaal werken er ongeveer 80 NES collega’s over de verschillende afdelingen.

Daan: Kun je me iets meer vertellen over de organisatie NES?

Roger: New Energy Systems (NES) is een veelzijdige installateur met een familiaire benadering. We bieden klanten een complete oplossing op het gebied van verduurzaming, zowel in warmtepompen, zonnepanelen (PV)-technologie, accu’s, warmteboilers, laadpalen en energiemanagement systemen. Verschillende expertisegebieden komen samen binnen NES. Wij blijven innoveren in deze uitdagende energietransitie. Wij realiseren een totaaloplossing voor onze klanten om zelfvoorzienend te zijn of te worden met allerlei slimme oplossingen.

Daan: Hoe bewaakt NES de veiligheid van haar medewerkers?

Roger: Wij hechten veel waarde aan veilig werken. Een warmtepomp heeft een buitenunit die niet altijd makkelijk bereikbaar is vanaf de grond. Bij de opname wordt de veiligheid beoordeeld en indien er op hoogte gewerkt moet worden wordt er eerst een steiger opgebouwd. De servicemonteur werkt volgens de NES veiligheidsvoorschriften en voorzieningen die aanwezig zijn in iedere werkbus om veilig te kunnen werken. Veiligheid en kwaliteit staan bij ons op nummer een. Daarom zijn we VCA**-gecertificeerd, hebben we een InstallQ-erkenning (SEI), zijn we aangesloten bij brancheorganisaties HollandSolar en Techniek Nederland en zijn we bovendien Elite Partner van SunPower.

Daan: Waarom is de rol van service monteur zo interessant in deze tijd?

Roger: De ontwikkelingen in de verduurzamingsbranche gaan snel. De servicemonteur die nu werkt met warmtepomp technologie weet niet wat hij over vijf of tien jaar zal doen. De hele energie markt is in transitie om meer zelfvoorzienend te worden en bewuster met ons milieu om te gaan. De servicemonteur van warmtepompen zal over vijf of tien jaar misschien nog steeds warmtepompen onderhouden, maar zal ook met nieuwe technieken zoals energiemanagement systemen werkzaam zijn. Deze zijn nu al deels gekoppeld aan de warmtepompen voor de aansturing tussen het overschot van je zonnepanelen en het aansturen van een warmtepomp of een boiler. Een warmtepomp installatie is complex met alle facetten die je eigenlijk moet beheersen, dus van CV techniek, van elektro tot F-gassen etc. Een heel breed en dynamisch vakgebied.

“We bieden klanten een complete oplossing op het gebied van verduurzaming. Warmtepompen spelen hierin een belangrijke rol !”

Roger Appelmans New Energy Systems interview

Roger Appelmans, Afdelingsmanager Particulieren

Daan: Wat kun je vertellen over het werkgebied van de Service Monteur Warmtepompen?

Roger: We hebben als organisatie twee verzorgingsgebieden: particulier en zakelijk. Bij particulieren leveren wij de warmtepompen alleen binnen de provinciegrens, die gaat dus van Vaals tot .Gennep De rol van service monteur warmtepompen is gericht op de particuliere sector. Onze focus ligt van oudsher meer op de bestaande bouw, vooral vanwege onze sterke positie in de PV-markt (zonnepanelen). We krijgen vaak mond-tot-mondreclame en verduurzamen verder, waardoor wij vanzelf weer terugkomen bij klanten waar wij tien jaar geleden zonnepanelen hebben geplaatst. Wij zijn dus voornamelijk actief in het renovatie segment. Dat wil niet zeggen dat als we bijvoorbeeld door een VvE (Vereniging van Eigenaren) in de zakelijke markt worden benaderd om warmtepompen in een appartementencomplex te plaatsen, wij meer te maken krijgen met seriematige installaties. Dit is echter eerder iets voor een installatie monteur dan voor een servicemonteur.

Daan: Welk DNA past het beste bij de rol van Service Monteur Warmtepompen?

Roger: Wij gebruiken hier in de organisatie vaak de term “eigenaarschap”. Op het moment dat een servicemonteur bij een klant komt om een service storing op te lossen, is hij eigenaar van de storing. Hij moet deze zo adequaat mogelijk oplossen, zonder dat hij de storing doorschuift naar collega’s in de binnendienst. Eigenaarschap moet de drive zijn, om eigenaar te zijn van die storing en deze zelfstandig op te lossen. Ik heb nog veel liever dat de servicemonteur een half uur eerst zelf probeert, informatie opzoekt voordat hij Xavier gaat bellen. Dat wil ik graag zien bij zo’n servicemonteur: eigenaarschap en doorzettingsvermogen om zelfstandig problemen op te lossen.

Xavier: Daarnaast werk je als servicemonteur aan verschillende warmtepompen op verschillende locaties met verschillende prioriteiten en iedere klant is anders. Flexibiliteit, sociale vaardigheden en communiceren in de taal van de klant en interne klant zijn van groot belang. Een klant die het koud heeft, weet lang niet altijd de oorzaak, maar verwacht wel snel en goed geholpen te worden.

Daan: Hoe ziet een gemiddelde dag uit van een servicemonteur?

Xavier: Een gemiddelde dag voor een servicemonteur bestaat eigenlijk niet 🙂 In grote lijnen kun je zeggen dat in de zomerperiode, wanneer het stookseizoen laag is, het vooral draait om preventief onderhoud bij de klanten.

Roger: Storingen manifesteren zich voornamelijk op koude dagen. Op dat moment zie je vaak dat er in één keer een heel aantal meldingen binnenkomen, of het nu storingen zijn of klachten. Preventief onderhoud kun je goed plannen. Klachten kun je in volgorde van binnenkomst afhandelen en inplannen, maar storingen kun je niet plannen. Het kan goed zijn dat je een dag lang, soms wel acht storingen hebt, terwijl er ook nog vijf klachten zijn. De klachten kun je dan naar de volgende dag doorschuiven.

Daan: Waarom is het interessant voor een student om installatietechniek te kiezen?

Roger: Dat is net zoiets als vliegtuigtechniek. Je weet dat het over 50 jaar nog steeds relevant is. De energie sector is een markt waarin ‘the sky the limit is’ om je te blijven ontwikkelen.

Xavier: Als je technische uitdagingen zoekt, met je handen wilt werken en een hands-on mentaliteit hebt, dan zit je goed.

Daan: Welke trainingen krijgen Service Monteurs aangeboden bij NES?

Roger: Bij ons hebben monteurs te maken met de STEK-certificering. Het beroep van warmtepomp monteur bestaat nog niet zo lang, en veel monteurs komen uit de traditionele installatietechniek. Als een monteur met jarenlange installatie-ervaring de overstap wil maken naar het servicemonteur gebied en daarvoor bepaalde opleidingen intern moet volgen, zoals producttrainingen, dan is dat mogelijk. De praktijkervaring blijft echter de belangrijkste kennisbron.

Zie je dit helemaal zitten en wil je graag meer weten over jouw carrièremogelijkheden bij New Energy Systems? Bekijk dan de functie van Service Monteur Warmtepompen en solliciteer! Ik spreek je snel. 

Dank je wel voor het lezen!

Daan Crutzen

Recruitment specialist

Service Monteur Warmtepompen
Voor de werkgever New Energy Systems in Schimmert werven wij een Service Monteur Warmtepompen met eigenaarschap.
Meest recente blogs
Wij zijn expert op het gebied van toegepast magnetisme!
Samen sleutelen aan succes, techniek en groei in een toffe werkomgeving!
Onze technische uitdagingen zijn nooit hetzelfde!

Deel deze blog: