Als jij die top kandidaat hebt, ben er dan van overtuigd dat jouw mogelijke nieuwe opdrachtgever dat ook weet

Blog – 7 mei 2020 door Daan Crutzen

Bijgaand verhaal is mij overkomen. Wellicht heb jij dit als recruiter ook al eens meegemaakt!

Het is mijn aanname dat iedereen die geruime tijd in de recruitment business werkzaam is, een soortgelijke situatie al een keer meegemaakt. Ik wil deze ervaring graag met jullie delen en het op die manier ook van mij afschrijven.  

Als bevlogen recruiters zijn wij altijd gefocust op nieuwe kansen in het maken van de ideale match. Een tijd geleden sprak ik een #mechatronica engineer voor een van mijn opdrachtgevers. De kandidaat was een toffe peer. Een kandidaat die je dus ook echt graag wilt helpen en waarvan je weet dat je een goede indruk achter laat bij je opdrachtgever. De kandidaat doorliep 2 sollicitatie rondes bij mijn opdrachtgever en zag uiteindelijk af van de geboden uitdaging. Hij kon dit ook goed onderbouwen.

Ik wilde hem graag verder helpen en ging dus actief opzoek naar uitdagingen die beter bij hem aansloten. Al redelijk snel had ik een nieuwe uitdaging voor hem gevonden en deelde deze. De kandidaat was hier direct enthousiast over. In deze functie zaten precies zijn interesse gebieden. Ik nam contact op met de potentiële werkgever en informeerde hem dat ik een kandidaat had voor een van hun openstaande functies. ‘Een kans die ze nader moesten onderzoeken’, was mijn overtuiging. Ik werd doorverwezen naar een algemeen recruitment email adres, waar ik het cv van de kandidaat naartoe mocht sturen. Na een week had ik nog geen reactie en nam opnieuw contact op. De betreffende recruiter was niet bereikbaar en het advies was om de kandidatuur nogmaals te delen. Een week later had ik nog steeds niets vernomen. In de tussentijd  informeerde ik mijn kandidaat over de voortgang. Hij vertelde mij dat hij benaderd was door de potentiële werkgever, waar ik het cv naar toe had gestuurd,  om met hem in gesprek te komen.  HÉ, DA’S VREEMD! TOCH?

Ik ging op nader onderzoek. Na enkele searches vond ik het mobiele nummer van de recruiter en belde haar. Ik vroeg haar of zij het profiel van mijn kandidaat ontvangen had. Dat was het geval. Het was ook zo, dat de kandidaat al door 2 andere bedrijven was voorgesteld. Vreemd, maar helaas niet helemaal ongebruikelijk in onze business. Voor haar was dit ook een ongebruikelijke situatie die ze graag intern verder wilde onderzoeken. Ik vertelde haar dat de kandidaat door vanDaan geïnformeerd was over deze uitdaging en door niemand anders.  

Om grip op het proces te krijgen heb ik de kandidaat gevraagd de situatie per email met de potentiële werkgever te delen zodat er meer transparantie zou ontstaan. Dat deed hij en hij deelde ook de email uitwisseling die hierop volgde met de werkgever. Hierin was duidelijk te lezen dat er geen interesse was in een derde partij en dat hij het proces rechtstreeks kon vervolgen.  

De kandidaat hield mij netjes op de hoogte van het eerste en ook het tweede sollicitatie gesprek en de melding dat hij een aanbod kreeg. De situatie werd nu steeds minder aangenaam. Iets in dit proces had ik helemaal verkeerd aangepakt. 

Na verschillende keren bellen en het sturen van een email kreeg ik de recruiter te spreken. Intern was afgesproken dat ze de kandidaat wilden beschermen en met geen van de partijen in zee wilde gaan. De werkgever verschool zich achter een wolk van mist. Het bedrijf was voor mij een prospect en wij hadden geen onderlinge afspraken gemaakt. Ik was dus de klos.

Wat ik niet goed begreep, is dat er niet geluisterd werd naar de uitleg van de kandidaat. Hij stond er onpartijdig in en was alleen geïnteresseerd in de functie en niet de zakelijke kant van het verhaal. Kandidaten voorstellen zonder goedkeuring van de kandidaat is toch tegen onze AVG regels. Of doen die er niet meer toe. Jazeker, maar ik had het proces vanaf het begin verkeerd aangepakt.

Mijn leerpunt van dit hele verhaal is dat ik niet goed genoeg mijn best gedaan heb om commitment te vragen op het moment dat ik de kandidaat deelde. Wij hadden eerst een overeenstemming moeten vinden met elkaar. Maar onze business vraagt vaak om snelheid en klanten zijn vaak druk met van alles en nog wat. Ik ging mee op deze flow in de veronderstelling dat mijn actie van toegevoegde waarde was.

Voor mij een #oneofakind experience die mij altijd bij zal blijven in het aandragen van kandidaten bij potentiële opdrachtgevers door vanDaan Recruitment. Wellicht geeft dit troost aan degene die dit ook een keer hebben meegemaakt. Een harde maar leerzame ervaring die ik voor het laatst 13 jaar geleden heb meegemaakt bij mijn toenmalige werkgever #Dactylo.  

Moraal van het verhaal. Als jij die top kandidaat heb, ben er dan van overtuigd dat jouw mogelijke nieuwe opdrachtgever dat ook weet.