Onze Supply Chain is de cockpit voor veel van onze retail klanten

Blog – 5 augustus 2020 door Daan Crutzen

Recentelijk zijn wij gestart met de werving van de functie Supply Chain Planner voor de werkgever Vespo B.V in Eindhoven. In een tweedelige blog nemen wij jou mee op reis naar Vespo in Eindhoven. Veel plezier met het lezen van Blog 2.

Daan: Welke afdeling vertegenwoordigen jullie?

Bart: De afdeling Supply Chain. Deze bestaat uit de afdeling logistiek (inbound en outbound) en de afdeling voorraadbeheer (voorraadmanagement en operationele inkoop). Voorraadbeheer is verantwoordelijk om de vraag vast te stellen en deze dan om te zetten in orders. Hiervoor is veel afstemming met klanten, interne afdelingen en internationale leveranciers noodzakelijk. De afdeling logistiek zorgt ervoor dat containers op tijd gelost worden en goederen op tijd verzonden worden naar de klant. De afdeling voorraadbeheer blijft in de lead tot de goederen bij de klant zijn. 

Daan: De activiteiten van operationele inkoop zijn recentelijk toegevoegd aan de afdeling voorraadbeheer. Vanuit die afdeling wilden wij het proces beter beheren zonder onnodige overdrachten. “Dit maakt de functie een stukje breder, uitdagender maar vooral overzichtelijker voor ons”  Ons team bestaat uit 3 collega’s van de afdeling logistiek, twee collega’s op de afdeling voorraadbeheer en onze supply chain manager Paul Vissers. Voor de afdeling voorraadbeheer werven wij 1 nieuwe collega.

 

Daan: Wat zijn de uitdagingen van jullie afdeling?

Bart: Supply Chain is het hart van Vespo. Wij staan in contact met alle interne- en externe afdelingen en de afdelingen met ons. Als marketing iets wil van het magazijn of inkoop iets wil van verkoop, dan gaat het bijna altijd via ons. Dat maakt het werk afwisselend, en soms ook lekker hectisch en druk. “Dat vind ik juist wel leuk.”  Wij hebben het voorrecht te mogen werken met merken zoals o.a.: Makro, Sligro, Action en Dekbeddiscounter. Klanten bouwen steeds meer op onze expertise, het commercieel meedenken met de klant wordt hierdoor ook steeds belangrijker. Als de leverancier aangeeft dat de vracht een week vertraagd, dan is de eerste vraag: “Wat kunnen wij hieraan doen en hoe gaan wij dit oplossen?” Het gaat erom dat de klant de spullen op tijd krijgt en dat wij als team snel en pragmatisch kunnen handelen.

Daan: Wij staan veelvuldig met onze klanten in contact om samen de eindklant maximaal te kunnen bedienen. In deze rol kun je een probleem altijd van meerdere kanten bekijken. Vanuit de klant, de leverancier of vanuit de interne organisatie. Oplossingen vanuit meerdere kanten bekijken, verkennen en realiseren. Dat maakt het uitdagend, complex en daadkrachtig. In samenwerking de beste oplossing bedenken en alle partijen tevreden stellen dat is wat we doen, dat is wat we willen. Klanten weten uit ervaring dat Vespo het kan oplossen en zij willen ontzorgd worden. Klanten zeggen tegen ons: “Regel het maar, zodat wij er geen omkijken naar hebben.”

Supply Chain binnen Vespo is een cockpit geworden voor veel retail klanten. Alle hick-ups in het supply chain proces worden opgepakt en opgelost voor de klant. Wij hebben geen commerciële rol zoals een accountmanager, maar staan met verschillende afdelingen van de klant in contact (inkoop, planning en magazijn) en kunnen hierdoor het algemeen belang van de klant goed en commercieel ondersteunen door inzichten te geven in wat wij voor hen kunnen betekenen. Hier komen vaak hele mooie nieuwe acties uit voort.

 

“Soms zegt de inkoper ‘nee’, maar de planning van de klant zegt juist ‘ja’!” 

 

Bart van den Bersselaar: Inventory Control &  Daan van Eijk : Stock Planner

 

Daan: Wat kun je vertellen over het DNA van Vespo?

Bart: Vespo is een dynamische organisatie met continu nieuwe collecties en nieuwe artikelen. Maar ook klanten die de voorraad in een keer ‘leeg trekken’ zoals wij dat zeggen. Dan is de uitdaging deze voorraad weer zo snel mogelijk aan te vullen. Zoiets komt vaak dwars door de normale werkzaamheden heen. Je begint s’ ochtends om 8 uur en maakt de planning. Om 08:30 is de planning al weer vergeten, want dan ben je met andere dingen bezig. “Daar moet je tegen kunnen.” Dat is herkenbaar voor alle afdelingen van Vespo. De kracht van Vespo is juist om er voor te zorgen het met zijn allen voor elkaar te krijgen, iedere keer weer opnieuw.

Daan: Je moet bij Vespo-cultuur passen, geen grijs muisje zijn. Je hebt een mening en je bent bereid soms harder te werken om het juiste resultaat te behalen. Je durft tegenwicht te geven en je kunt goede prioriteiten stellen, met een flexibele houding, dit omdat prioriteiten snel kunnen wijzigen. “Wij houden van humor!” Dit is ook een van de redenen waarom ik destijds voor Vespo gekozen heb. Wij zetten een stapje extra voor elkaar. Je moet prioriteiten kunnen stellen, maar ook alles kunnen laten vallen als het moet. Snel kunnen schakelen!

 

Daan: Waarom is het zo leuk om op de Supply Chain afdeling te werken?

Bart: Wij staan altijd voor elkaar klaar, hoe druk het ook is! Gezelligheid is in ons werk volop aanwezig. Er wordt dan ook veel gelachen. Wij hebben onderling veel respect voor elkaar. Maar  kunnen elkaar wel kritische aanspreken, als het proces hierom vraagt.

 

“Wij zijn allemaal pragmatisch van aard, niet paniekerig, en toch allemaal anders.”

 

Dat maakt het vaak zo leuk om met elkaar te werken. Er zijn altijd uitdagingen in combinatie met de afwisseling van het werk. Dat is wat het zo leuk maakt! Er is leven in de brouwerij. Als je het zelf wat rustiger hebt, help je een ander. Dat vult elkaar mooi aan. Dit is één van de redenen waarom onze afdeling zo goed functioneert. 

Daan: Wij zijn meer generalisten dan specialisten. Wij hebben een sterk operationeel karakter in onze functies, waarbij je snel moet kunnen schakelen en je veel ballen in de lucht moet kunnen houden. Je moet soms kunnen accepteren dat het niet gaat zoals jij dat verwacht / gepland had. Wij werken met Aziatische leveranciers, dus met cultuurverschillen, en met veranderend consumenten gedrag. Veranderingen horen bij ons business model. “Daar moet je tegen kunnen.” 

 

Daan: Wat vraagt de rol van Supply Chain Planner volgens jullie?

Daan: Wij zoeken een collega  die de “operatie wil beheren en uitbouwen.” Hij of zij moet het leuk vinden als het anders gaat dan geland, zodat er weer wat nieuws op zijn of haar pad komt. Een allround supply chain planner. Geen specialist of analist. Hiervoor is Vespo te veel in beweging. Je moet wel  een ‘goede supply chain knowhow’ hebben en goed cijfermatig onderlegd zijn.

Je werkt met een “commerciële pet “ op waarbij je de ene keer de klant bent en de andere keer de leverancier hetgeen het werk afwisselend en uitdagend maakt. Je haalt veel energie uit het sparren met leveranciers, klanten en de interne organisatie om samen de beste keuzes te maken. Je durft de moeilijke gesprekken aan te gaan. Je kunt goed meerdere ballen in de lucht houden en snel schakelen als hierom gevraagd wordt. 

Bart: Een leuke collega die in ons team past en waarmee wij verder kunnen groeien. Een collega die zich wil vastbijten in deze rol voor een langere tijd. Geen carrièretijger die over 2 jaar een nieuwe rol wil gaan invullen.

 

Wil jij met ons verder reizen op weg naar Vespo B.V. Bekijk dan snel de rol van Supply Chain Planner En wellicht spreken wij elkaar dan snel.

Blog 1 "Retail klanten bouwen op de expertise van Vespo" nog niet gelezen. Klik dan op de hyperlink. 

Dank voor het lezen. Groet Daan Crutzen