Retail klanten bouwen op de expertise van Vespo

Blog – 28 juli 2020 door Daan Crutzen

Recentelijk zijn wij gestart met de werving van de functie Supply Chain Planner voor de werkgever Vespo B.V in Eindhoven. In een tweedelige blog nemen wij jou mee op reis naar Vespo in Eindhoven. Veel plezier met het lezen van Blog 1.

Daan: Wie is Vespo B.V.

Paul: Vespo B.V. is al meer dan 60 jaar een textielhandelshuis en is inmiddels geëvalueerd tot een expert die verschillende logistieke processen van haar klanten naar zich toe getrokken heeft. Vespo verzorgt het volledige logistieke- en voorraad managementproces van haar eigen collecties en haar klant collecties. "Retail klanten bouwen op de expertise van Vespo"

Vespo heeft voor ieder textiel vraagstuk een oplossing. Vespo ontwikkelt voor haar klanten een logistiek- en voorraadproces van A tot Z. Zij is verantwoordelijk voor het beheren, monitoren en aansturen van de klantcollecties en de eigen collecties. Maar de service gaat veel verder. Denk bijvoorbeeld aan het uitwerken van textiel collecties, het ontwikkelen van verpakkingen, schappen voorstellen, ontwikkelen van nieuwe spaarcampagnes en fijnmazige distributie op filiaal niveau. "Dit alles gaat veel verder dan enkel het product van A naar B brengen"

Doordat Vespo steeds meer logistieke taken van haar klanten heeft overgenomen heeft zij ook de zienswijze overgenomen. Vespo is er op ingericht dat de consument zijn of haar spullen direct kan meenemen uit de winkel (offline en online). Deze commerciële gedachte zit ook verankerd in het DNA van Vespo.

 

Daan: Wat kun je vertellen over de Cultuur van Vespo

Paul: Super informeel, kleine hechte teams. Iedereen werkt in het belang van de klant. Wij zijn sterk in het oplossen van problemen, waardoor wij snel in actie kunnen komen. Dit maakt het soms ook wat hectisch, maar wij hebben door de jaren heen een sterk fundament opgebouwd, waar wij op terug kunnen vallen. 

Wij zijn hands- on en operationeel ingesteld en ervaren intern geen drempels om bij andere afdelingen binnen te lopen. Als er ergens een probleem is, staat iedereen klaar om elkaar te helpen. Zo kan het voorkomen dat men vanuit kantoor het magazijn ondersteunt bij de werkzaamheden. Dit komt gelukkig niet vaak voor, maar het kenmerkt ons wel. Wij willen samen alles oplossen voor onze klanten. Wij zijn een grote familie waar gezelligheid duidelijk aanwezig is. Waar veel gelachen wordt en waar de mouwen extra worden opgestroopt als dat nodig is. Vespo wordt steeds groter maar wij willen klein blijven in onze opvattingen.

 

"Wij willen geen corporate business worden met veel regels en procedures,

maar juist oplossingsgericht en pragmatische te werk gaan om onze klanten geheel te ontzorgen" 

 

Paul Vissers: Supply Chain Manager Vespo B.V. 

 

Daan: Wat kun je vertellen over de ontwikkelingen van Supply Chain binnen Vespo B.V.

Paul: Vroeger was het een handelshuis met leveranciers en productie deadlines om het met de boot rechtstreeks naar onze klant te krijgen. Wij zijn sterk geëvalueerd en zijn met de klant gaan meedenken: “Wat heeft de klant nodig?” Wij hebben onze eigen supply chain ingericht voor onze klanten en houden voorraden aan op klant niveau. Wij creëren een pijplijn van goederen in plaats van de producten simpelweg bij de klant voor de deur neer te zetten. Vespo is verantwoordelijk voor het voorraad beheerproces van haar klanten. In de loop der jaren heeft Vespo geïnvesteerd in grotere warehousing om goederen op afroep bij de klant te bezorgen. Een stuk van de magazijnproblematiek van de klant is naar Vespo toegetrokken. De klant wordt steeds meer afhankelijk van de expertise van Vespo waardoor de bal bij Vespo ligt om ervoor te zorgen dat de juiste producten op de juiste momenten in de winkels liggen. De logistiek van de klant is verschoven naar Vespo. 

 

“Tegenwoordig is het zo geregeld dat maandag bestellen, woensdag in huis is”.

Om dit voor elkaar te krijgen moet je goed op elkaar ingespeeld zijn. 

 

Daan: Wat kun je vertellen over de groei ambities van Vespo B.V.

Paul: Binnen Vespo groeit zowel de retail als de etail business stevig door. Voor e- commerce is onlangs een eindverantwoordelijke aangetrokken, gezien deze sterke groeipotentie. Deze business is echter veel grilliger en dynamischer; “Vandaag verkoop je niets en morgen alles”.  

Vespo wil al haar stakeholders voorzien van de juiste producten op het juiste moment. Dit betekent dat er meer focus ontstaat voor het beheren van fysieke voorraden en niet alleen de voorraden in de pijplijn. Het managen van de voorraden wordt hierin steeds belangrijker. Het gaat hierbij om het gesprek met de klant, om voorraden naar voren of naar achteren te schuiven. Het is belangrijk dat je kunt lezen en schrijven met je klanten. Vespo wil nooit ‘nee’ zeggen en dat brengt nieuwe en mooie uitdagingen met zich mee om dit alles voor elkaar te krijgen. 

 

Wat betekent COVID-19 voor jullie?

Paul: Gedurende de COVID-19 pandemie is Vespo in staat geweest om bijna alle complexe supply chain uitdagingen op te lossen voor onze klanten. “In deze tijden laat Vespo echt haar meerwaarde zien voor de klanten”. Vespo is expert is het bedenken en uitvoeren van oplossingen. Dat komt nu nog nadrukkelijker voor voren bij onze klanten. Klanten besteden de opdracht uit aan Vespo om geheel ontzorgd te worden of omdat het een moeilijk project is. Leveranciers contacten ons met de vraag of de afname wel klopt. Veel leveranciers hebben de laatste tijd orders zien verdampen. Wij krijgen in deze periode bijna alles voor elkaar. Het is fantastisch om te zien hoe betrokken alle collega’s zijn om onze klanten te helpen. Wij zijn pragmatisch en oplossingsgericht ingesteld.

 

Wil jij met ons verder reizen op weg naar Vespo B.V. in de rol van SupplyChainPlanner  Bekijk dan de volgende week onze 2de Blog gefocust op de supply chain afdeling van Vespo B.V. 

Dank voor het lezen. Groet Daan Crutzen