Skip to content

Technische documentatie en datamanagement wordt steeds belangrijker

Wij zijn gestart met de werving van een Support Engineer voor Briggs & Stratton

In deze blog vertel ik jullie iets meer over de achtergrond van de functie Support Engineer, de inhoud van de vacature en het team van Briggs & Stratton in Herten. Misschien is het wel iets voor jou? Veel leesplezier!

Deze blog heb ik geschreven met medewerking van een Dennie Smeets, Sr. Product Manager en Tim Ummenthum, Mechanical Engineer

Daan: Welke afdeling vertegenwoordigen jullie?

Dennie: Je bent hier op onze engineering afdeling. Een veel omvattende afdeling. Wat wij doen is initieel en iedere keer nieuw. De machines worden ontwikkelt in de Verenigde Staten en wij gaan vervolgens de machines aanpassen aan de vraag voor de EMEA markt. In samenspraak met product management, sales en Support Engineering bekijken wij de vraag vanuit de markt en technisch uitdagingen. Het is nooit een pas klaar idee wat je uitwerkt. Iedere keer is het weer anders. Daarnaast ontwikkelen wij unieke producten die alleen binnen de EMEA markt verkocht worden.

Daan: Waarom is het zo leuk om onderdeel te zijn van de Engineering afdeling?

Tim: Je bent geen standaard engineer. Geen dag is hetzelfde. Niks is vanzelfsprekend. Je wordt betrokken bij anderen afdelingen. Als marketing een video shoot wil maken van een machine wordt je hierbij betrokken om de technische features te benadrukken. Je leert ook hoe dat een machine in de markt gepositioneerd wordt. Dat komt dan weer ten goede voor het volgende engineering ontwerp en de bijbehorende procesinrichting. Je kijkt automatisch met meerdere brillen naar het ontwerp.

Daan: Waarom is de functie van Support Engineer vacant gekomen?

Dennie: Technische documentatie en datamanagement wordt steeds belangrijker binnen Briggs & Stratton door de diversiteit in productgroepen, intensieve samenwerking met collega’s en leveranciers. Als Engineer zijn wij verantwoordelijk voor deze werkzaamheden die veel tijd in beslag nemen en niet altijd tot de juiste voldoening leiden in combinatie met een tijdsdruk. Wij vragen om een Support Engineer die met dezelfde passie bezig wil zijn als wij allemaal zijn. Iedere dag opnieuw voldoening halen uit het verbeteren van processen door een nauwkeurige database en met de juiste technische documentatie. Een must have.

Daan: wat vraagt de nieuwe rol voor de Support Engineer?

Dennie: Tussen het omzetten van het ontwerp naar een assemblage proces zit een heel belangrijk stuk. De juiste technische documentatie en datamanagement resulteren in gedegen assemblage processen en kwalitatieve en snelle beantwoording vanuit de klantvraag. Hier moet je voldoening uit halen. Je bent als het ware een middenvelder die in contact staat met zijn achterhoede en voorhoede om te zorgen dat de voetbal de juiste kant op gaat. Je weet informatie te verzamelen, voegt deze samen en ondersteunt afdelingen hun werk te vergemakkelijken. Je kunt jouw stempel drukken in het verbeteren van deze processen.

“Wij zijn een hecht team met passie voor techniek die er voor 200% voor gaan”

Dennie Smeets, Sr Product Manager 

Daan: waar zijn jullie trots op?

Tim: Als klein team binnen een internationale organisatie hebben wij de uitdaging iets tot een groot succes te maken. Dit heeft mij destijds aangetrokken om voor Briggs & Stratton te werken. Met een klein team een grote impact maken. Roeien met de riemen die je hebt. Dat is de uitdaging. Iedere keer opnieuw. Samenwerking is hierin cruciaal. Wij hebben meerdere malen laten zien dat wij complexe problemen kunnen oplossen. Het resultaat is dat technische uitdagingen vanuit de Verenigde Staten steeds vaker onze kant op komen. Hier zijn wij dan ook echt trots op. Wij staan op de kaart!.

Daan: met wie staan jullie allemaal in contact?

Dennie: Vanuit het Briggs & Stratton portfolio hebben wij verschillende merken die geassembleerd worden op verschillende delen in de wereld. In het traject van ontwikkeling tot assemblage staan wij in contact met product management, sales, compliance, technical support, service technici en collega engineers. De engineers zijn werkzaam op kantoor in Herten maar ook de productie faciliteiten in de Verenigde Staten en leverancier fabrieken verspreid over de wereld. Het zijn allemaal hele korte lijntjes. Daarnaast staan wij vanuit meetings in contact met klanten en delen onze passie voor de machines.

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?

Dennie: Wij hebben een breed gamma aan power equipment machines. Onze focus is slim in te blijven spelen op de marktvraag. De professionele tak van Briggs & Stratton is erg belangrijk voor ons. Maar ook de vraag hoe dat wij een belangrijke rol kunnen blijven spelen in de consumenten markt. Daarnaast ontstaat er een belangrijke markt vanuit de e-commerce. De consument met een klein gazon/ terras of de consument met een groot gazon/ terras. De klant met het grote gazon noemen wij de “semi professional” die een goede machine nodig heeft. De uitdaging is om uiteindelijk een product line te ontwikkelen met de juiste producten en machines voor deze klant groepen. Daarnaast wordt onze focus verder verlegt naar de externe fabrieken waar een aantal van onze machines geassembleerd worden.

Daan: wat kun je vertellen over het DNA van Briggs & Stratton?

Tim: Wij zijn een informeel en hecht team en pakken het professioneel aan. Wij houden van humor en hebben een serieus doel. Doordat wij een klein team zijn krijg je dingen vaak snel voor elkaar. Iedereen wil elkaar helpen om de volgende doelstelling te halen. Samen sterk. Als iets opgeleverd moet worden, werken wij hier samen aan tot dat het klaar is. Daarnaast combineren wij innovatie met ontspanning. Iedere vrijdag middag gaan wij samen met het engineering- en productmanagement team naar een lokale hamburger tent en nemen even afstand van het kantoor. Hier komen vaak de beste ideeën naar boven. De 10% innovatie van google wordt bij ons op vrijdag middag met de gehele team ruimschoots gehaald. Het zelfde geldt voor onze pauzes iedere middag. Hierin komt opnieuw de saamhorigheid naar voren om ontspanning met passie te delen. Als team zijn wij ook allemaal betrokken bij het organiseren van trainingen of meeting voor distributeurs.  Op deze momenten sta je in contact met de klant en ga je samen o.a. naar de maaivelden om te nieuwste technieken te bespreken. Het is geen standaard engineer rol van maandag tot vrijdag.

Herken jij jezelf in het DNA van Briggs & Stratton en wil je graag meer weten over jouw carrièremogelijkheden? Bekijk dan de functie van Support Engineer en solliciteer! Ik spreek je snel. 

Dank je wel voor het lezen!

Daan Crutzen

Talentfinder & Blogger

Daan Crutzen

Recruitment specialist

Meest recente blogs
Wij helpen onze klanten zelfvoorzienend te worden in hun energie behoefte
Wij zijn expert op het gebied van toegepast magnetisme!
Samen sleutelen aan succes, techniek en groei in een toffe werkomgeving!

Deel deze blog: