Recentelijk zijn wij gestart met de werving van de functie Assistent Teamleader Warehouse voor de werkgever Vespo B.V in Eindhoven.
In deze blog geven wij jou inside informatie over de werkgever en de afdeling Logistiek welke goed aansluiten bij de vacature. Veel leesplezier.
Daan: Wie is Vespo B.V.
Paul: Vespo B.V. is al meer dan 60 jaar een textielhandelshuis en is inmiddels geëvalueerd tot een expert die verschillende logistieke processen van haar klanten naar zich toe getrokken heeft. Vespo verzorgt het volledige logistieke- en voorraad managementproces van haar eigen collecties en haar klant collecties. “Retail klanten bouwen op de expertise van Vespo”
Vespo heeft voor ieder textiel vraagstuk een oplossing. Vespo ontwikkelt voor haar klanten een logistiek- en voorraadproces van A tot Z. Zij is verantwoordelijk voor het beheren, monitoren en aansturen van de klantcollecties en de eigen collecties. Maar de service gaat veel verder. Denk bijvoorbeeld aan het uitwerken van textiel collecties, het ontwikkelen van verpakkingen, schappen voorstellen, ontwikkelen van nieuwe spaarcampagnes en fijnmazige distributie op filiaal niveau. “Dit alles gaat veel verder dan enkel het product van A naar B brengen”
Doordat Vespo steeds meer logistieke taken van haar klanten heeft overgenomen heeft zij ook de zienswijze overgenomen. Vespo is er op ingericht dat de consument zijn of haar spullen direct kan meenemen uit de winkel (offline en online). Deze commerciële gedachte zit ook verankerd in het DNA van Vespo.
Daan: Welke afdeling vertegenwoordigen jullie?
Marc: De afdeling logistiek. Een warehouse van ongeveer 10.000m2 bestaande uit de afdelingen inbound, Value Add Services (VAS) en Outbound. Wij zijn in totaal met 25 enthousiaste collega’s. Inbound is verantwoordelijk voor het aanvullen van nieuwe voorraden op de juiste locaties. De afdeling VAS richt zich op klantspecifieke verpakkingen voor haar klanten en de afdeling outbound is verantwoordelijk voor het picken, packen en verzenden. Outbound is onze grootste afdeling van 14 collega’s. Vorig jaar bestond deze afdeling nog uit 8 collega’s. Dit zegt iets over de snelheid waarmee wij zijn gegroeid het laatste jaar.
Waarom zijn de logistieke activiteiten zo sterk gegroeid binnen Vespo?
Marc: 11 maart 2020 kwam Nederland terecht in een intelligente lockdown. De eerste 3 weken hadden direct impact op onze logistieke activiteiten. Maar vanaf begin april begonnen de webshop verkopen heel sterk te groeien. De bedrijfskleding liep eveneens veel harder dan was geprognotiseerd. De logistieke activiteiten schoven op van 5000 regels naar meer dan 12000 regels. COCID19 heeft de e-commerce activiteiten versneld voor ons. Met steeds meer wisselende collecties en nieuwe klanten zoals bijvoorbeeld Dekbediscounter en Smulderstextiel blijven wij groeien.
Binnen het warehouse hebben wij logistieke keuzes gemaakt om onze klanten maximaal te kunnen blijven bedienen. Vespo heeft gekozen een gedeelte van de warehouse activiteiten te verplaatsen naar een logistieke dienstverlener, en de e- commerce activiteiten en klant collecties in ons eigen warehouse te houden. Een belangrijke en bewerkelijke productgroep wordt dus verhuisd. Hierdoor kan een gedeelte van het warehouse opnieuw worden ingericht en worden andere externe productgroepen terug verhuisd naar Eindhoven. Een stevige operatie in combinatie met een constante groei die vraagt om versterking op organisatorisch en operationeel vlak binnen de afdeling logistiek.

Marc Fietelaars: Teamleader Warehouse
Waarom is het zo leuk om op de logistieke afdeling te werken?
Marc: Geen een dag is het zelfde. Het is altijd anders. Wij hebben een open bedrijfscultuur, zonder zichtbare hiërarchie en een vrije omgang met elkaar. Er wordt hard gewerkt maar er is altijd wel tijd voor een lolletje onder elkaar. De medewerkers binnen logistiek kunnen het goed met elkaar vinden omdat het zo’n klein team is. De collega’s zijn betrokken met Vespo en met elkaar. Er is altijd ruimte voor een sociaal praatje wat niet over het werk gaat. Dat maakt de groep zo sterk. Een afdeling die elkaar helpt de werkzaamheden op tijd af te ronden, samen! De werkzaamheden op de afdeling worden nog veelal handmatig ingevoerd i.p.v. met handscanners. Het feit dat de werkzaamheden nog op deze wijze worden uitgevoerd heeft zo zijn charme. De menselijke maat is hierin veel meer aanwezig.
Daan: Wat is het DNA van de afdeling?
Marc: het DNA van onze afdeling is: “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg”. Op de afdeling staat niemand boven de groep of voelt zich belangrijker dan de ander. Wij zorgen ervoor dat het werk op tijd afgerond wordt en we zetten samen een extra stap als dat nodig is voor onze klanten. De meeste collega’s staan dag en nacht klaar voor Vespo. Wij kunnen tegen elkaar zeggen wat wij vinden omdat wij als een team werken. Dat is dan ook een van de redenen dat het zo goed klikt op onze afdeling. Wij zijn trots op de naam Vespo. Trots dat wij dingen voor elkaar krijgen die niemand voor mogelijk hield.
Daan: Wat betekent COVID 19
Marc: COVID19 betekent voor ons dat wij ons uiteraard houden aan de RIVM regels. Wij houden zoveel mogelijk afstand van elkaar tijdens het werk en maken gebruik van ontsmettingsmiddelen binnen onze afdeling. Sinds kort zijn wij als afdeling gestart met het werken met mondkapjes in het warehouse. Afstand houden is soms lastig omdat sommige handelingen elkaar overkruizen. Wij proberen onze collega’s zo veel mogelijk te beschermen en bij klachten op het werk ga je naar huis en neem je contact op met de GGD voor het maken van een afspraak voor een corona test. Tot op heden is slechts 1 persoon binnen het warehouse positief getest op corona. Gelukkig waren het milde klachten en is de collega weer aan het werk.
De onvoorspelbaarheid van de bezetting kan de werkdruk soms wel verhogen. Dit vraagt van ons allemaal voorzichtig om te gaan met de situatie en deze serieus te nemen.
Wil jij graag meer weten over de carriere mogelijkheden bij Vespo. Bekijk dan de functie van Assistent Teamleader Warehouse! En wellicht spreken wij elkaar dan snel.
Dank voor het lezen. Groet Daan Crutzen