Skip to content

Onze Supply Chain is de cockpit voor veel van onze retail klanten

Wij gestart met de werving van een Supply Chain Planner voor de werkgever Vespo in Eindhoven.

In deze blog vertel ik jullie iets meer over de Supply Chain afdeling van Vespo, de uitdagingen voor de Supply Chain Planner, de dynamiek, ambities en cultuur van het in Eindhoven gelegen bedrijf. Misschien is het wel iets voor jou? Veel leesplezier!

Daan: Welke afdeling vertegenwoordigen jullie?

Marcel: De afdeling Supply Chain. Deze bestaat uit de afdeling logistiek (inbound en outbound), voorraadbeheer en operationele inkoop. Voorraadbeheer is verantwoordelijk om de vraag vast te stellen en deze dan om te zetten in orders. Hiervoor is veel afstemming met klanten, interne afdelingen en internationale leveranciers noodzakelijk. De afdeling logistiek zorgt ervoor dat containers op tijd gelost worden en goederen op tijd verzonden worden naar de klant. De afdeling voorraadbeheer blijft in de lead tot de goederen bij de klant zijn.

Daan: Ons team bestaat uit vier collega’s van de afdeling logistiek, twee collega’s op de afdeling voorraadbeheer en één collega die verantwoordelijk is voor operationele inkoop. Voor de afdeling voorraadbeheer werven wij één nieuwe collega.”

Daan: Waarom is het zo leuk om op de Supply Chain afdeling te werken?

Marcel: Je moet sterk in je schoenen staan om met de verschillende afdelingen samen te werken. Iedereen staat altijd voor elkaar klaar en alle deuren staan open zodat het makkelijk is om bij elkaar naar binnen te lopen. Gezelligheid is in ons werk volop aanwezig. Er wordt dan ook veel gelachen. Wij hebben onderling veel respect voor elkaar. Maar kunnen elkaar wel kritische aanspreken, als het proces hierom vraagt. “Wij zijn allemaal pragmatisch van aard, niet paniekerig en toch allemaal anders.” Dat maakt het vaak zo leuk om met elkaar te werken. Er zijn altijd uitdagingen in combinatie met de afwisseling van het werk. Dat is wat het zo leuk maakt! Er is leven in de brouwerij. Als jij het rustig hebt, help je een ander. Dat vult elkaar mooi aan. Dit is één van de redenen waarom onze afdeling zo goed functioneert”.

Daan: Wij zijn meer generalisten dan specialisten. Wij hebben een sterk operationeel karakter in onze functies, waarbij je snel moet kunnen schakelen en je veel ballen in de lucht moet kunnen houden. Je moet soms kunnen accepteren dat het niet gaat zoals jij dat verwacht/ gepland had. Wij werken met Aziatische leveranciers, dus met cultuurverschillen en veranderend consumenten gedrag. Veranderingen horen bij ons business model. “Daar moet je tegen kunnen.”

Daan: Wat vraagt de rol van Supply Chain Planner volgens jullie?

Daan: Wij zoeken een collega die de “operatie wil beheren en uitbouwen.” Hij of zij moet het leuk vinden als het mis gaat, zodat er weer wat nieuws op zijn of haar pad komt. Een allround supply chain planner. Geen specialist of analist. Hiervoor verandert het te snel bij Vespo. Je moet wel een ‘goede supply chain knowhow’ hebben en cijfermatig goed onderlegd zijn. Vespo is in de beginfase om S&OP op te zetten binnen de verschillende afdelingen. Het plan is om dit op korte termijn verder uit te rollen. Iemand met ervaring van dit proces heeft een pré. We werken met verschillende magazijnen die allemaal een ander doel hebben (andere klant/bestemming). Het optimaliseren/alloceren van voorraden tussen deze magazijnen is een belangrijk onderdeel van ons werk

Je werkt met een “commerciële pet “op waarbij je de ene keer de klant bent en de andere keer de leverancier hetgeen het werk afwisselend en uitdagend maakt. Je haalt veel energie uit het sparren met leveranciers, klanten en de interne organisatie om samen de beste keuzes te maken. Je durft de moeilijke gesprekken aan te gaan. Je kunt goed meerdere ballen in de lucht houden en snel schakelen als hierom gevraagd wordt.

Marcel: Een leuke collega die in ons team past en waarmee wij verder kunnen groeien. Een collega die zich wil vastbijten in deze rol voor een langere tijd. Pragmatisch ingesteld is om problemen op te lossen in combinatie met analytisch inzicht. Dat neemt onze nieuwe collega mee.

“Soms zegt de inkoper ‘nee’, maar de planning van de klant zegt juist ‘ja’!” 

Marcel van Os, Supply Chain Planner & Daan van Eijk, Coördinator Supply Chain Planning

Daan: Wat zijn de uitdagingen van jullie afdeling?

Marcel: Supply Chain is het hart van Vespo. Wij staan in contact met alle interne- en externe afdelingen en de afdelingen met ons. Als inkoop iets wil van verkoop, dan gaat het bijna altijd via ons. Dat maakt het werk afwisselend, maar soms ook lekker hectisch en druk. “Dat vind ik juist wel leuk.” Wij hebben het voorrecht te mogen werken met merken zoals o.a.: Hema, Makro, Sligro, Action en Dekbeddiscounter. Klanten bouwen steeds meer op onze expertise. Het commercieel meedenken met de klant wordt hierdoor ook steeds belangrijker. Als de leverancier aangeeft dat de vracht een week vertraagt, dan is de eerste vraag: “Wat kunnen wij hieraan doen en hoe gaan wij dit oplossen?” Het gaat erom dat de klant zijn spullen op tijd krijgt en dat wij als team snel en pragmatisch kunnen handelen.

Daan: Wij staan veelvuldig met onze klanten in contact om samen de eindklant maximaal te kunnen bedienen. In deze rol kun je een probleem altijd van meerdere kanten bekijken. Vanuit de klant, de leverancier of vanuit de interne organisatie. Oplossingen vanuit meerdere kanten verkennen en realiseren. Dat maakt het uitdagend, complex en daadkrachtig. In samenwerking de beste oplossing bedenken en alle partijen tevreden stellen. Klanten weten uit ervaring dat Vespo het kan oplossen. Zij willen ontzorgd worden doordat wij de voorraadplanning voor hun klant collecties over nemen.
Supply Chain binnen Vespo is een cockpit geworden voor veel retail klanten. Alle hick-ups in het supply chain proces worden opgepakt en opgelost voor de klant. Wij hebben geen commerciële rol zoals een accountmanager, maar staan met verschillende afdelingen van de klant in contact (inkoop, planning en magazijn) en kunnen hierdoor het algemeen belang van de klant goed en commercieel ondersteunen door inzichten te geven in wat wij voor hen kunnen betekenen. Hier komen vaak hele mooie nieuwe acties uit voort. “Soms zegt de inkoper nee, maar de planning van de klant zegt juist wel, ja!”

Daan: Wat kun je vertellen over het DNA van Vespo?

Marcel: Vespo is een dynamische organisatie met continue nieuwe collecties en nieuwe artikelen. Maar ook klanten die de voorraad in een keer leeg trekken. Dan is de uitdaging deze weer zo snel mogelijk aan te vullen en dat komt vaak dwars door de normale werkzaamheden heen. Je begint ’s ochtends om 8 uur en maakt de planning. Om 08:30 is de planning al weer vergeten, want dan ben je met andere dingen bezig. “Daar moet je tegen kunnen.” Dat is herkenbaar binnen alle afdelingen van Vespo. De kracht van Vespo is, om het met zijn allen voor elkaar te krijgen, iedere keer weer opnieuw.

Daan: Je moet bij de Vespo-cultuur passen, geen grijs muisje zijn. Je hebt een mening en je bent bereid soms harder te werken om het juiste resultaat te behalen. Je durft tegenwicht te bieden en je kunt goede prioriteiten stellen met een flexibele houding omdat prioriteiten snel kunnen wijzigen. “Wij houden van humor!” Dit is ook een van de reden waarom ik destijds voor Vespo gekozen heb. Wij zetten een stapje extra voor elkaar. Je moet prioriteiten kunnen stellen, maar ook alles laten vallen als het moet. Snel kunnen schakelen!

Wil jij graag meer weten over de carrière mogelijkheden bij Vespo? Bekijk dan de functie van Supply Chain Planner en wellicht spreken wij elkaar dan snel. 

Dank voor het lezen. Groet Daan Crutzen

Daan Crutzen

Recruitment specialist

Meest recente blogs
Wij helpen onze klanten zelfvoorzienend te worden in hun energie behoefte
Wij zijn expert op het gebied van toegepast magnetisme!
Samen sleutelen aan succes, techniek en groei in een toffe werkomgeving!

Deel deze blog: