Skip to content

“Wij willen onze groei en medewerker ontwikkeling nog verder gaan versnellen!”

Wij zijn gestart met de werving van een HR Business Partner voor Scheuten Glas

In deze blog vertel ik jullie iets meer over de HR afdeling van Scheuten Glas, de inhoud van de vacature, de verschillende contacten, de ambities van Scheuten Glas en het werkveld van het in Venlo gelegen bedrijf. Misschien is het wel iets voor jou? Veel leesplezier!

Deze blog is mede tot stand gekomen door medewerking van Scheuten Glas, te weten: Kees-Jan van den Brink, HR Director.

Daan: Wat is de reden van het ontstaan van de vacature HR Business Partner?

Kees-Jan: Door een interne promotie op onze afdeling hebben wij gekozen een ambitieuze collega aan ons team toe te voegen. Scheuten is eveneens ambitieus. Wij willen onze groei en ontwikkeling nog verder gaan versnellen. Wij hebben alle ingrediënten in huis maar zijn nog lang niet tevreden. Wij willen van goed naar geweldig.

Daan: Wat kun je in het kort vertellen over de moedermaatschappij Glas Trösch?

Kees-Jan: Scheuten is 2 jaar geleden overgenomen door het familiebedrijf Glas Trösch in Zwitserland hetgeen alles in positieve zin in een stroomversnelling heeft gebracht. Zowel de omzet als organisatiestructuur/ cultuur groeien. Als HR afdeling zijn wij meegegroeid en hebben hard gewerkt processen te verbeteren, te elimineren en ons nieuwe processen eigen te maken. Dat resulteert in een open werksfeer met veel werkplezier en structuur om in te stappen. Wij willen de beste werkgever in de regio worden!.

Daan: Kun je enkele doelstellingen voor de aankomende jaren met ons delen?

Kees-Jan: Jazeker! Wij gaan de medewerker-ontwikkeling naar een veel hoger niveau brengen met meer focus, automatisering en inhoud voor de business units. Daarnaast gaan wij ons ook focussen op de ‘softe’ HR kant. Moet het systeem van beoordelen verbeterd worden of wellicht geheel vernieuwd? Is onze verzuim begeleiding nog actueel in de huidige tijd of moeten wij een koerswijziging aanbrengen? Sluiten de functie omschrijvingen nog goed aan bij de werkzaamheden of is competentie gericht werken onze toekomst? Wat kunnen wij verbeteren aan onze onboarding? Zo liggen er tal van relevante projecten waar wij ons de komende jaren hard voor gaan maken. Per 1 januari 2023 maken wij onze volgende professionaliseringsslag. Wij gaan onze HR processen nog verder automatiseren en inzichtelijk maken voor onze medewerkers. Dit gaat nu en in de komende periode interessante projecten opleveren. De afgelopen 5 jaar hebben wij een fundament neergezet. Daar zijn wij trots op!

Daan: Dus daar kun je als HR business Partner, mee aan gaan bouwen?

Kees-Jan: Yes! De verbeteringen die wij de afgelopen jaren hebben doorgevoerd moeten de HR business partners helpen meer ruimte te creëren om met de inhoudelijke ontwikkeling bezig te zijn van de medewerkers. Als HR Business partner zijn de 2 focus punten: ontwikkeling van de medewerkers en project gericht werken om de ‘softe’ HR competenties naar een hoger plan te tillen. Hier krijg je dan ook ownership over. Projecten waar je kennis, ervaringen en/ of passie liggen. Ook als je jezelf hierin wilt ontwikkelen.

Daan: Wat kun je vertellen over deze mooie uitdaging?

Kees-Jan: Als HR business Partner sta je dicht op de business en heb je goede contacten met iedereen binnen de fabriek en op kantoor. In deze rol ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het gehele HR beleid binnen de business unit en adviseer je het MT. Je bent vooral bezig met je business unit en dat is heel breed. Van ziekteverzuim, tot ontwikkeling en begeleiding van medewerkers en leidinggevenden die hier werken.HR cases op tactische en operationeel niveau dus. Daarnaast ben je betrokken bij Scheuten om brede oplossingen te bedenken en uit te voeren.

Wij zijn nu de software van AFAS aan het implementeren. In dit project zijn alle HR business partners betrokken. Samen en met elkaar wordt bedacht hoe het proces binnen dit systeem moet lopen en worden de taken verdeeld. Met het implementeren van deze voor ons nieuwe software gaan wij alles aan elkaar knopen. Denk aan systeem van de Arbo dienst aan koppelen, tijdsregistratie om uiteindelijk een geïntegreerd HR systeem van te maken. Maar er lopen ook al projecten tussen Scheuten en Glas Trösch waarin HR betrokken is. Dit maakt het enorm uitdagend en iedereen leert ervan. Ja dat is echt super gaaf.

“iemand die mee wil bouwen aan de ontwikkeling van de Scheuten organisatie. Dat is wat wij vragen”

Kees-Jan van den Brink HR Director Scheuten

Kees-Jan van den Brink, HR Director

Daan: Welke ervaringen zijn belangrijk voor deze rol?

Kees-Jan: Een collega die je een project kunt toevertrouwen en weten dat het opgelost wordt. Dat is de senioriteit die wij voor ogen hebben. Ervaring binnen het HR vak in de breedte en diepte is van groot belang evenals de ervaring binnen een productie omgeving. Als HR afdeling willen wij doorpakken en dat betekent ook dat je buiten je comfortzone komt. Denken in mogelijkheden met lef, passie en overtuiging. Het voortouw nemen. Iemand met daadkracht en voorzien is van een weerwoord, met nieuwe inzichten en ideeën. Dat kan ik namelijk erg waarderen als karakter eigenschap van mijn collega’s. Iemand die mee wil bouwen aan de ontwikkeling van de Scheuten organisatie. Dat is wat wij vragen.

Daan: Wat kun je vertellen over de HR afdeling van Scheuten Glas?

Kees-Jan: Het HR team is zowel verantwoordelijk voor de advisering als de HR administratie van de business units in Nederland. Ons team bestaat uit 2 HR Business Partners en 2 HR administrators. De HR administrators werken voor alle business units in Nederland (3 fabrieken in Venlo en 1 fabriek in Hoorn inclusief de holding in Venlo). De HR Business Partners zijn verantwoordelijk voor de advisering van de business units.

Daan: Welke business unit is van toepassing voor de nieuwe collega?

Kees-Jan: Dat is de business unit Base Glass. De business unit bewerkt glas op jumbo afmetingen van 6 bij 3 meter, waar via complex geautomatiseerde productielijnen gecoat en gelamineerd wordt. Deze fabriek levert halffabricaten voor interne fabrieken en extern- isolatie glasproducten voor binnen- en buitenland. De business unit is ongeveer 80 medewerkers groot en bestaat uit de afdelingen: Operations (operators, TD, maintenance, engineering, ploegleiders, productie manager), sales, supply chain en business controlling.

Daan: Ik las dat werksfeer voor HR Professionals bovenaan staat?

Kees-Jan: Dat komt goed uit want dat zit wel snor bij ons. Medewerkers lopen bij ons te pas en te onpas naar binnen en krijgen altijd een luisterend oor. Onze afdeling is gevestigd aan de voordeur van onze productie locatie. Wij zijn een belangrijk aanspreekpunt voor onze medewerkers en altijd bereikbaar. Het betekent wel dat deze open cultuur van werken bij je moet passen. Het is op bepaalde momenten hectisch maar nooit chaotisch. En sinds corona hebben wij ook geleerd wat de voordelen zijn van thuiswerken en hierin krijg je veel vertrouwen. Het brengt vaak wat meer rust met zich mee, als een collega een dag vanaf thuis ongestoord aan zijn of haar project heeft kunnen werken en de volgende dag weer tevreden op het werk aankomt.

Zie je dit zitten en wil je graag meer weten over jouw carrièremogelijkheden bij Scheuten Glas? Bekijk dan de functie van HR Business Partner en solliciteer! Ik spreek je snel. 

Dank je wel voor het lezen!

Daan Crutzen

Talentfinder & Blogger

Daan Crutzen

Recruitment specialist

HR Business Partner
Voor de werkgever Scheuten Glas in Venlo werven wij een HR Business Partner met tactische -en...
Meest recente blogs
Een proces “sustainable” maken en middels Continuous Improvement naar een hoger niveau groeien
"Van jobshop naar een flow proces"
De techniek en diversiteit in onze job is groot, net zoals ons distributiecentrum!

Deel deze blog: